För julmarknadsarrangörerna

Julmarknadsgruppens roll är främst administrativ. De ska se till att alla saker genomförs i tid enl. tidsplaneringen och att alla föräldrar och butiker som skänkt saker efter julmarknaden får tackkort och tackmiddag.

Allmän information

  • Julmarknaden är öppen mellan 11 och 15 lördagen i första advent-helgen.
  • Insamlingen till loppmarknaden håller på de tre helgerna före julmarknaden och kräver att Lillan fylls med saker.
  • Flyttkartongerna som används för att transportera loppisprylarna till skolan används år efter år och det är därför viktigt att de kommer tillbaka!
  • På fredagen/lördagen ska skyltar sättas upp på stora vägar omkring skolan som tas ner när marknaden är klar.
  • Alla som arbetar på marknaden ska ha en tomteluva på huvudet för att besökare ska känna igen oss.
  • Det är mycket folk som vill in innan öppningstid och det behövs därför två ledare som vaktar dörren en kvart innan.
  • En konferencier har hand om informationen i högtalarna.
  • Det är bra om det finns plastkassar till försäljning bakom diskarna. Både som förtjänst och som service.
  • Man kan kontakta Länkarna/Myrorna eller liknande organisation för att se om de vill ta överblivet material. Dessa har tidigare varit negativt inställda.
  • En tomte, dekorationer och julmusik förhöjer alltid stämningen.
  • En växelkassa behövs.

Reklam

Distrikt: Långbro, Långsjö/Herrängen och Nya Solberga (lägenheterna vid Älvsjö station).

Ungefär 4400 hushåll. Det trycks fler för att ha en överkapacitet.

Föräldrarlappar

Svenska kyrkan

Pier Rongione – per.rongione@svenskakyrkan.se

Antal lappar per gång

Beror på antalet scouter.

2015 – 300 st

Reklamlappar

A5, 170 g/m2, halvmatt, enkelsidig (4×0)

 

Onlineprinters.com

Ineko

Lena Cyan – 010-2122122 / 070-927 84 86 lena.cyan@ineko.se

Antal lappar per gång

2017 – 5000 lappar (det var billigare än 3500)

2016 – 3500 lappar per gång

2015 – 4500 lappar per gång (för mycket)

2005 – 5000 lappar per gång

2006 – 5500 lappar per gång

2007 – 5500 lappar per gång

2008 – 5500 lappar per gång

Skolan

Vi har tillgång till aulan och ljushallen, samt kan hämta bord i klassrummen. Hemkunskapen måste vi fråga om speciellt (brukar inte vara några problem) och klassrummen kan enbart användas till att hämta bord.

Se kontaktlistan för kontaktuppgifter.

Kostnad

2017 – 4000 kr inklusive avlarmning

2016 – 4000 kr inklusive avlarmning

2015 – 4000 kr inklusive avlarmning

2014 – 300 kr/timme + 1500 i avlarmningsavgift

2008 – 1500 kr + moms

2007 – 1500 kr + moms

2006 – 1500 kr + moms

2005 – 1500 kr + moms

2002 – 800 kr

2001 – 0 kr

2000 – 0 kr

 

Marknadsbord

Vi har egna bord från 2013. Det är två längor med 3 bord i varje.

 

Musikanläggning

2015 Vi har lånat från Mats Wiberg  070-8813965

Container

2017

Anso på Hedenhös. Hon arbetar på containerföretag.

anso74@gmail.com

Vi beställer största täckta containern (25 m3) för att vara säker på att få plats med allt, samt att kunna låsa (med buntband) så inga barn klättrar in.

 

Köra loppisprylar till skolan

Tidigare har vi haft tillgång till en lastbil, men nu förtiden kör vi med flera släp

 

PR

All PR är önskvärd. Kontakta lokal- och inrikestidningar, TV och radio. De har kanske lite plats för oss…

 

Mail till kårens ledare

Insamling av loppisprylar

”Kära ledarkollegor!

Julmarknaden närmar sig och därmed det traditionella insamlandet av loppisprylar, till allas stora glädje och lycka! Detta innebär två saker: för det första att Lillan efter hand kommer att överfyllas av pinaler och för det andra att det under era avdelningsmöten kommer att komma privatpersoner som vill skänka prylar. Ta väl hand om dessa vänliga människor och hänvisa de till Lillan med deras skänkta gods. Då gör ni kåren en god gärning! Förra året fick vi in stora mängder loppisprylar och i år tänker vi slå den noteringen!

 

Vänliga hälsningar och tack för hjälpen!

Loppisprylhämtningsansvarig”

Information till kåren

”Lördagen den 29:e november är det återigen julmarknad. Det är julmarknaden som gjort att vi kan bygga om, och som gör att vi kan slutföra vår ombyggnad, så vi har en viktig marknad framför oss!

 

Med detta mail vill julmarknadsgeneralerna informera vad som kommer hända och vad som är ändrat i år.

 

Först och främst behövs hjälp med bemanning:

#Informationsdisk (2 personer)

#Loppis (1 ansvarig)

#Böcker (1 ansvarig)

Kontakta generalerna eller mig om du känner dig manad eller har någon idé.

 

Vi behöver också hjälp med:

#att gå runt till företagen i Älvsjö och be dem skänka vinster till våra lotterier.

#släp till fredagen den 28:e och lördagen den 29:e

 

Reklamlappar har delats ut vecka 43 (Snapphanarna) och vecka 45 (Kråkfåglarna).

Hämtning av saker till loppisen kommer ske vecka 46-48 av seniorerna.

 

Junior ska ha föräldrar under varje vecka 45-47 som sorterar loppisprylar. Sortering sker under ordinarie mötestid och minst en ledare bör vara med. Sortering sker enligt vissa kategorier som har satts upp i Lillan. Stapla kartongerna så högt som möjligt så att vi får plats med allt! Lillan kommer vara blockerad under denna tid.

 

Avdelningarna kommer i få göra det de gjorde förra året. Avstämmning under vecka 47.

 

Lapp till föräldrar ska delas ut under vecka 46 (eller måndag vecka 47 för måndagsgängen). Lappen finns i ledarrummet/vid kopiatorn eller kan hämtas på hemsidan.

 

Under fredagen 28:e klockan 18.00-21.00 förbereder vi som vanligt. Samling vid Johan Skytteskolan, förutom för utmanare som ansvarar för att loppisprylarna kommer till skolan (samling i Bygget).

 

Infodisken kommer som vanligt vara ansvariga för:

Bröd- och bull-inlämning

Material (förbrukning)

Föräldrar

Info (om grenar, scouting)

Lotter

Tomteluvor

Bildspel från sommaren

Transport

Namnskyltar

Konfrancier

Utvärdering

Röda kårtröjor (till ansvariga på marknaden)

m.m.

 

1:a års och 2:a års utmanare kommer att planera och sköta Cafét medan 3:e års utmanare kommer vara i loppisen samt planera samt ordna middagen efter julmarknaden.

Alla är välkomna till Bygget klockan 18.00 på lördagen för att äta tackmiddag (för allt slit), utvärdera och få reda på ett preliminärt resultat av årets julmarknad.

 

När marknaden stänger klockan 15.00 hjälps vi åt med att stänga, bära ut och städa så att vi alla kan komma hem!

 

Har ni några frågor/funderingar/förslag m.m. så är ni välkomna att höra av er: julmarknad@alvsjo.org.

 

/Generalerna via Brune”

 

Telefonlista

Vad?  Benämning Kontaktperson  Telefon Mail  Adress
Lokalen Bokning Johan Skytteskolan Pia Gräslund  08-50821700  pia.graslund@stockholm.se
Hämta böcker efter Fruängens bokhandel Lennart 08-979111
Hämta loppisprylar efter My Dearest Second hand 070-3250000
Lotterier Lotteri Svenska lotteri AB – Nedlagt    08-669 41 00    Heleneborgsgatan 21 Södermalm Stockholm
Lotterier Lundgrens i Gräfsnäs 0322-45200 mail@lundgrens.com

Bjärkevägen 16, Gräfsnäs

441 72 Sollebrunn

idsplanering

Utse julmarknadsgrupp början/slutet av sommaren
Boka skola sept/okt
Trycka lapp 1 (att vi hämtar) och 2 (inbjudan till marknaden) okt
Reklamutdelning 1 Äventyrarna 3-5 veckor innan marknaden
Kontakta alla som ska vara med slut okt
Meddela avdelningarna vad de ska göra (INFOMÖTE) slutet oktober
Sätta upp reklamskylt på fasaden början av nov
Lapp till föräldrar på vad som ska bakas och vad de kan hjälpa till med nov
Reklamutdelning 2 Äventyrarna 2-3 veckor innan marknaden
Köpa vinster + lottringar nov
Kontakta organisationer som hämtar överblivet nov
Boka container nov
Hämta loppisprylar Utmanare nov
Stöpa ljus Kim Lindskog nov
Infomail till kåren (uppdatering hur långt det kommit samt inforamtion så att de som inte varit med tidigare vet vad som händer) början av nov
”Boka” ljudanläggning nov
Prata med konferencier nov
Meddela folk om tackmiddag mitt nov
Beställa + ordna middag 3:e års utmanare sluter nov
Tigga vinster till lotterier slut nov
Göra i ordning i julmarknadsförådet efter marknaden Efter marknaden

Skyltar

Informationen

Bröd lämnas här

Stöd Bygget

Information, vi vet nästan allat

Scouter, lämna kläder + väskor m.m. här

Information om respektive gren

Information, fråga oss… Vi vet

Beställ kårtröja här! Stl XXS-SSL. Prova nu, betala vid leverans

Aktiviteter

Glögg och pepparkakor

Personliga pepparkakor. Stora 40:-, små 5:-

Personliga pepparkakor dekoreras här. 40/10 kr

10 i topp (till 5-kampen)

Kom och tävla. Snappys 4-kamp

Fiskdamm 15 kr

Varma mackor 15 kr

Varma mackor 20 kr

Knep och knåp

Miniors julgodis

Julgodis

Rotmos + julkorv (3 st)

Chokladhjul

Peka rätt

Hemstöpta ljus

Blommor

Hantverk

Hembakat bröd

Cafeterian

Filmvisning

Julpynt

Tomteverkstad

Lekrum

Julklappslotteri

Skänktombela

Ansiktsmålning. Stor 20:-/små 15:-

Loppisen

Allt säljes i befintligt skick (2 st)

Prydnassaker

Porslin

Leksaker

Husgeråd

Textil

Elektronik

Sport

Böcker

Möbler

Förslag på förbättringar

En ”pool” för scouter/föräldrar som inte vet vad de kan göra.

Mer sladdar till elektronik

Trevligare entré

Mer saker att sitta på

Fler våffeljärn

Materielbord

Dricka bakom diskarna

Brödbackar till böckerna

Inf. till arbetande föräldrar och nya ledare!

 

Utvärdering 2012

Bankomat var toppenbra

Brödet: Gärna mer matbröd att sälja. Lussebullarna slut vid ca. 14:30. Bra att vi har endast lussekatter. Lättare att sälja än andra bullar.

Vi skulle vilja veta vad olika saker/aktiviteter drar in för pengar

Vore bra med en detaljplan/skiss över vad de olika stånden ska placeras på fredagen.

Loppisen: Släng trasiga saker redan i Bygget

Vore bra med en ansvarig för Loppisen som är vuxen och kan ta ordentligt betalt. Vore dessutom bra om vi kunde hitta någon som är duktig på antikviteter och som kan titta igenom vad vi fått in. Så vi tar rätt betalt för saker med ett värde!

Städpatrull som kommer kl. 15:00 för att städa. Ex. 2-3 föräldrar från varje avdelning.

INFO-disken = BRA!

Sången-Toppen!

Ljudet bra