Lathund för att registrera närvaro hos Sensus

Sensus är ett studieförbund som har till uppgift att ge möjlighet till utveckling och lärande i mänskliga möten och genom kulturupplevelser.

All den tid som vi ägnar åt någon form av lärande får vi redovisa som studietid i studiecirkel (över 13 år) eller Annan folbildningsverksamhet (under 13 år) dvs inte ceremonier, tävlingar mm.

Planeringsmöten för ledarna räknas inte som lärande, men om vi har ett kurspass för att lära oss något nytt, går det bra i studiecirkelform

Så här går redovisningarna till

Varje scoutcirkelledare skall under terminen föra närvaro på elistan (och i kalkylarket för redovisning till kommunen) , använd gärna telefonen så är det lätt att redovisa direkt på scoutmötet. Notera antalet studietimmar (1 studietimme= 45 min.) per gång. Ett vanlig möte brukar ha 2-3 studietimmar och hajker/utfärder max 8 timmar per dag.

Om ledaren inte är närvarande någon träff räknas den träffen bort, såvida det inte finns en vikarierande ledare namngiven och som också skall skriva under listan. Det måste också vara minst tre närvarande vid varje tillfälle.

När terminen är slut signeras elistan av de ledare som varit ansvariga på mötena. På hösten (december) går det att begära en ny lista till våren med samma deltagare som under hösten.

När Sensus får in listorna granskar de dem och kommer fram till ett antal godkända timmar som de kan ha som underlag till ersättning (8,50 kr/studietimme för alla under 13 år och 13,50 kr/timme för alla däröver) under förutsättning att de får ett kvittounderlag på godkända kostnader vi haft för att genomföra verksamheten.

Ersättning utgår för
  • Resor till och från läger, hajker mm
  • Lokalhyror, stughyror, lägerområdeshyror
  • Studiematerial/böcker/kartor
  • Pärmar, papper, pennor
  • Hantverksmaterial
Ersättning utgår inte för
  • Ätbart
  • Kapitalvaror. T.ex. tält, kanoter mm

Kvitton skickas till Kim för sammanställning.