Eldfåglarna

Äventyrare 12–15 år

Eldfåglarna är Älvsjö Scoutkårs yngsta äventyraravdelningen, grundad 2021. Avdelningens och patrullernas namn har dock en mycket historia än.

Eldfåglar är fabeldjur som förekommer i olika versioner de flesta av världens mytologier – från östra Asien, via mellanöstern runt hela jorden till Nord- och Sydamerika. Den mest kända är med all säkerhet fågel Fenix. Gemensamt för dem är kopplingen till elden och solen, ett långt liv och återuppståndelse. Eldfåglarna delar fler dygder med varandra: visdom, uppriktighet, pålitlighet, ärlighet och hänsyn. Flera av dem känner vi igen från vår egen scoutlag.

Patrullerna på avdelningen har självklart fått sina namn efter olika eldfåglar från olika delar av världen:

• Anqa (persisk mytologi)
  • Bennu (egyptisk mytologi)
  • Ho-ó (japansk mytologi)
  • Raróg (slavisk mytologi)

Rådspatrullen, bestående av patrulledare och vice patrulledare, heter Fenix (grekisk mytologi). Vill du läsa mer om namnen bakom patrullerna kan du göra det här: Eldfåglarna – myterna bakom patrullnamnen

Rop:

Eldfåglar!
Eldens kraft och visdom stor, glöden i oss alla bor
Vi har fjädrar i var färg (ropas av Anqa)
Vacker sång från berg till berg (ropas av Bennu)
Vi är vind och himlens allt (ropas av Ho-ó)
Ägget ruvas niofalt (ropas av Raróg)
Vi ska kämpa och ta i, upp ur askan stiger vi
ELDFÅGLARNA ÄLVSJÖ

Mötestid:

Vi ses på tisdagar och ropar igång mötet kl 19.00. Om inget annat meddelas börjar vi våra möten på gräsplanen vid Bygget (korsningen Herrängsvägen/Långsjövägen)

Klädsel:

På avdelningens möten bär vi alltid scoutklädsel med skjorta och halsduk, alternativt kårtöja/scouttröja med halsduk. Eftersom våra möten som regel startar ute och innehåller allt möjligt skoj är det kläder efter väder som gäller och gärna av oöm modell. När vi ska elda behöver scouten ha med sig kniv i bältet samt ha på sig mössa och skalplagg i naturmaterial.

Hajker och utfärder:

Vi gör hajker och utfärder året runt. Då sover vi i vindskydd och lagar mat över öppen eld. Eller bor i stuga och lägger mer tid på gruppen och tränar olika färdigheter.

Vi är självklart också med på de äventyrargemensamma jul- och vårutfärderna. De samlar alla kårens äventyrare (mer än 100 scouter) och vi leker, tävlar och umgås. Vi deltar i de tävlingar och arrangemang som anordnas av kåren och distriktet. Då får vi möjlighet att träffa jämnåriga scouter från hela Stockholmsområdet.

Sommarläger:

På sommaren åker vi på läger. Vart tredje år har Älvsjö Scoutkår eget kårläger. Då åker vi alla till samma plats och som Äventyrarscout bor man i tält med sin patrull en dryg vecka. Man bygger sin egen spis och lagar all sin mat över öppen eld. Det är både krävande och utmanande men framförallt väldigt roligt. Sommarlägret brukar vara höjdpunkten på hela scoutåret! De år då vi inte har gemensamt kårläger bestämmer avdelningen själv om man vill ha ett helt eget men ”vanligt” läger, om man ska åka på något större event eller kanske göra ett äventyr som tex en längre vandring, en paddling eller något annat man suktar efter i friluftsväg.

”Är det inte kul så är det inte scouting” (som vår scoutingens grundare Robert Baden Powell förmodligen aldrig sa).

Följ oss på @eldfaglarna

Eldfåglarna