Bjornarna bakgrund

Björnarna

Spårare 8-10 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna kan du hitta på nästan vad som helst, från att leka nya lekar och bygga kojor i skogen som man kan sova i, till att pyssla och laga mat.

Björnarna är en av Älvsjö scoutkårs fem spåraravdelningar. Här lär du dig scoutings grunder tillsammans med dina kompisar och ledare. Mycket skoj och lek. Vi gör dagsutflykter, övernattar i stuga och åker på läger några dagar på sommaren.

Mötestid

Tisdagar 18:30 – 20:00

Björnarnas program höstterminen 2023

Vi kickar igång terminen den 22 augusti med ’det gamla gänget’
På Tisdag 29 augusti välkomnar vi våra nya scouter och flyttar våra 2-åringar upp till upptäckaravdelningar.

Höstterminens program kommer så småningom

Några bilder av det vi gör

Hajk i Tyresta’s skogen, med övernattning i scoutstuga:

Ibland blir det inte bara ett roligt möte, utan också ett GOTT möte:

Så fin med ceremonin där de nya Björnar får sina egna gjorde söljor:

Gott på stormkök – vi lärde oss bygga upp stormköket och tända lyktorna, sen lagade vi krabbelurer. Mums!

Surrning – lärde vi oss på båda stora och små pinnar. Det blev fina bord till mugglorna:

Rop

Stor och stark glad och snäll
Björnen trivs bland höga fjäll
Vida kring vårt eko skallar
Vi är alla glada nallar
BJÖRNARNA ÄLVSJÖ

Valspråk

Scouter var redo! Lösen: Alltid redo!

Klädsel:

Kläder efter väder! Vi kommer att vara ute i alla väder, mötena brukar vara både ute och inne beroende på mötets innehåll. Scouterna ska alltid ha halsduk och sölja på mötena och helst också scoutskjorta. Sölja och halsduk får scouterna från kåren, scoutskjorta kan inhandlas på scoutshoppen.

Var ska märken sitta? Se instruktion om märkesplacering.

Kontakt

Ledarens mailadress är bjornarna @ alvsjoscout.se (går till alla ledaren). Se alla ledaren längre ner

Plusgirokonto

Björnarnas kalender