Upptäckare 10–12 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna träffar du nya kompisar och har kul. Tillsammans med kompisarna får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Skaldjuren

Vi på Skaldjuren är ett gäng upptäckare som är uppdelade i patrullerna Kräftan, Hummern, Krabban och Räkan. Häng med oss på äventyr i skog och mark!

Mötestid

Onsdagar 19:00 – 20:30

Plusgirokonto

41 92 40-7

Ledare

Har du en fråga om nästa möte, eller kanske om en utfärd?
Nedan hittar du kontaktinformation till alla ledare på Skaldjuren individuellt. Vill du kontakta alla ledare på Skaldjuren samtidigt med ett mejl? Använd adressen ”skaldjuren@alvsjoscout.se”.

Rop

Vad är vi?
Läckra!
Här är vårat läckra lag
som med klon tar hårda tag.
Alltid klarar vi oss fram,
både genom hav och damm.
Aldrig nånsin ger vi vika,
skaldjur aldrig någon svika.
SKALDJUREN ÄLVSJÖ

Mellan varje rad byter vi ben som är in i ringen.

Räkan

Vi kan alltid klara oss

även om vi inte slåss.

Räkan den är smart som få

alla andra kan vi klå

RÄKAN RÄKAN ÄLVSJÖ

Krabban

Krabban kryper tyst i snåren

ingen finner nånsin spåren.

Vatten är dess rätta jag

när man vill ha hårda tag.

Krabban samlar på poäng

slöar aldrig nånsin i sin säng.

KRABBAN KRABBAN ÄLVSJÖ

Kräftan

Kräftan uti djupa vatten

smyger tyst i mörka natten

Vi är allt en tapper skara

som nu alla mål ska klara.

KRÄFTAN KRÄFTAN ÄLVSJÖ

Hummern

Bland vattenväxters snår och rötter

där vi sätta våra fötter.

Alltid når vi vårat mål

ingen kan på oss ta kål.

HUMMERN HUMMERN ÄLVSJÖ

Klädsel

Kläder efter väder! Vi kommer att vara ute i alla väder, mötena brukar vara både ute och inne beroende på mötets innehåll. Scouterna ska alltid ha halsduk och sölja på mötena och helst också scoutskjorta. Sölja och halsduk får scouterna från kåren, scoutskjorta kan inhandlas på scoutshoppen. Varje vecka ska även en ryggsäck med sittunderlag, kåsa och pannlampa med.

Ytterligare förklarande bild om Märkesplacering

Hanna Eriksson