Information till föräldrarna inför julmarknaden

Här hittar du information till föräldrar och anhöriga inför julmarknaden.

Hjälpa till

Före, under och efter julmarknaden finns det flera arbetsuppgifter som du kan hjälpa till med.
Från och med vecka 45 behöver vi hjälp att sortera loppisprylar. Det sker vardagskvällar i samband med era barns möten.
Kvällen innan julmarknaden, fredag den 1 december, behöver vi hjälp att göra i ordning julmarknaden och få dit alla grejor.
På själva julmarknadsdagen behöver vi föräldrar som står i loppmarknaden, hjälper till i stånden och räknar pengar. Efteråt behöver vi hjälp med städning.
Vi behöver också några bilburna föräldrar som sätter upp och tar ner våra reklamskyltar.

Anmäl dig i formuläret nedan.

Skänka saker

Vi tar gärna emot priser till lotterierna och saker till loppmarknaden.
Vill du skänka lottvinster mailar du till julmarknad@alvsjoscout.se och uppger vad du kan skänka, kontaktuppgifter samt om du kan lämna eller om vi ska hämta.
Till loppmarknaden tar vi emot leksaker, böcker, porslin, sportutrustning, kuriosa med mera. Registrera dig på alvsjo.scout.se/karen/julmarknaden.

Detta ska bakas av respektive scout

Alla bidrar genom att baka bröd till cafeterian och brödståndet. Baka gärna tillsammans med ditt barn. Tänk på att göra brödet samt förpackningen så snygga som möjligt

Baggarna, Björnarna och Steklarna 2 matbröd/limpa per scout (1 st per påse)
Hedenhös 2 kladdkakor per scout (1 st per påse)
Grodorna 2 morotskakor per scout (1 st per påse)
Stimmet, Skaldjuren, Sälarna, Valarna, Myrorna och Eldfåglarna 35 lussebullar per scout (7 st per påse)
Kråkfåglarna och Snapphanarna 40 småkakor (utan nötter) per scout (10 st per påse)
Marklöparna 35 frallor per scout (7 st per påse)

Bifoga en innehållsdeklaration eftersom det finns personer som inte tål laktos, nötter, gluten med mera.
Brödet lämnas Brödet lämnas fredag kväll 1 december kl. 18.00–21.00 eller på lördag förmiddag den 2 december kl. 9.00–11.00 i informationsdisken i Johan Skytteskolan.

Allmän information

Marknaden arrangeras helt på ideell basis. Cirka en månad innan börjar arbetet med att hämta saker till loppisen, vilket görs av utmanarscouterna. Dessa sorteras efter hand för att förkorta förberedelsetiden på fredagen innan marknaden.

Det som görs på fredagen (mellan 18.00-21.00) är bland annat att stånden sätts upp, cafeterian ställs upp, loppisprylarna kommer på plats, stånden förbereds m.m. På fredagen är äventyrarscouter och äldre välkomna (självklart är syskon m.m. OCKSÅ välkomna).

På lördagen öppnas skolan 09.00 och under några hektiska sista timmar förbereds det sista. Några timmer innan marknaden öppnar är det dags för scouter av olika åldrar att komma. Hör med respektive ledare om vilken tid.

Efter att marknaden stängt är det tid att städa. Grejer som blivit över ska slängas, stånden plockas ihop, golvet städas m.m. Det är efter att detta är klart som det första resultatet är färdigt.