För 74 gången arrangerar Älvsjö scoutkår julmarknad. 1000-tals besökare bjuds på loppis, café, hemstöpta ljus, lotterier, hantverk, fiskdamm, hoppborg, julblommor och mycket, mycket mer. Live-uppträdande av vår koptiska vännkår med trummor och järnblås. Garanterad julstämning och en bra start på julen.

Julmarknaden är lördagen den 30 november 11.00-15.00 i Johan Skytteskolan i Älvsjö. Besökare bjuds på loppis, café, hemstöpta ljus, lotterier, hantverk, fiskdamm, hoppborg, julblommor och mycket, mycket mer.

Överskottet går till att byta fönster på vårt hus.

Allmän information

Marknaden arrangeras helt på ideell basis. Cirka en månad innan börjar arbetet med att hämta saker till loppisen, vilket görs av utmanarscouterna. Dessa sorteras efter hand för att förkorta förberedelsetiden på fredagen innan marknaden.

Det som görs på fredagen (mellan 18.00-21.00) är bland annat att stånden sätts upp, cafeterian ställs upp, loppisprylarna kommer på plats, stånden förbereds m.m. På fredagen är äventyrarscouter och äldre välkomna (självklart är syskon m.m. OCKSÅ välkomna).

På lördagen öppnas skolan 09.00 och under några hektiska sista timmar förbereds det sista. Några timmer innan marknaden öppnar är det dags för scouter av olika åldrar att komma. Hör med respektive ledare om vilken tid.

Efter att marknaden stängt är det tid att städa. Grejer som blivit över ska slängas, stånden plockas ihop, golvet städas m.m. Det är efter att detta är klart som det första resultatet är färdigt.

Historik

Redan 1946 genomförde Älvsjöscouternas vänner en julbasar i Godtemplargården för att samla in pengar till kåren. Älvsjöscouternas vänner, vilka var ett gäng scoutmammor, som hade en form av syjunta. Utöver sina hantverk var ett lotterier, fiskdamm, kafé m.m.

I slutet av 70-talet när kåren växte ville vi växla upp storleken och vinsten på arrangemanget, flyttade därför till Johanskytteskolan och nuvarande form och innehåll. Samtidigt byttes också namnet till Julmarknad. Vinsten ökade rejält och 1984 när vi köpte Bygget hade kåren 300.000 att stoppa in.

Samtidigt tackade ”syjuntan” för sig och släppte ansvaret och drev därefter i ett antal år ett stånd där de sålde sina hantverk.