Älvsjö scoutkårs vapensköld

Det var Brita Grep som 1950 sydde fanan åt Älvsjö scoutkår som används vid högtidliga tillfällen. De fyra fälten symboliserar följande: Det första och fjärde fältet visar scoutliljan med ett armborst. Andra fältet visar Stockholms vapen, det krönta S:t Erikshuvudet, eftersom vi ingår i Stockholms Scoutdistrikt. Det tredje fältet visar kårens märke, ett vapen för Älvsjö scoutkår.

Vapnet sattes samman av Uno Lindgren vid samma tid som Älvsjö Scoutkårs fana syddes. Han var en Älvsjöbo med intresse av vapen och vapensköldar.

Vapnet består av tre fält åtskilda av ett Y.

– Det gula Y:et symboliserar att Älvsjö är en knutpunkt för flera järnvägslinjer.

– De två pilarna kommer från Johan Skyttes vapen. Johan Skytte var en mycket lärd man som bl a inrättade den Skytteanska professuren vid Uppsala universitet. Han var under en tid lärare åt Gustav II Adolf. År 1606 gifte han sig med friherrinnan Maria Näf, vars släkt ägde Älvsjö Gård.

– Den sjuuddiga stjärnan i det översta delfältet är hämtat från släkten Gyllenstiernas vapen. Johan Gyllenstierna föddes på Älvsjö Gård och under det skånska kriget 1676 kallades han till Karl XI i fältlägret och blev dennes främste rådgivare och medhjälpare.

Under 2015 togs en en ny kårlogotyp fram som är baserad på Älvsjö Scoutkårs vapensköld, men med en renare och mer stilren design.

Älvsjö scoutkårs fana

Vid högtidliga tillfällen, tex Vespern, plockar Älvsjö scoutkår fram sin fana. Den syddes 1950 av Britta Grep.

De fyra fälten symboliserar följande: Det första och fjärde fältet visar scoutliljan med ett armborst. Andra fältet visar Stockholms vapen, det krönta S:t Erikshuvudet, eftersom vi ingår i Stockholms Scoutdistrikt. Tredje fältet visar kårens märke, ett vapen för Älvsjö.

Eftersom Britta Greps fana är för fin för vardagsbruk, har kåren ett standar av mer slittåligt material att ta med på tävlingar, läger mm.