Vi vill att alla scouter ska ha scoutklädsel och tillhörande halsduk med sölja på avdelningsmötena. Detta skapar en gemenskap. Om man inte har scoutklädsel på sig är minimikravet att halsduken används. Detta gäller även under läger då det kan vara för varmt att ha skjortan på sig.

Lättast köper ni scoutskjortan på Stockholms Scoutdistrikt, där det också finns möjlighet att prova storleken (Fridhemsgatan 8, vid Fridhemsplan), eller online hos Scoutshop.

Älvsjö scoutkår har en egen kårtröja och andra profilprodukter. Kårtröjan är endast ett komplement till scoutskjortan och ersätter inte den. Tröjan och kårens andra produkter beställs i Älvsjöshoppen och lämnas ut av materialarna.

Korrekt scoutklädsel

Korrekt scoutklädsel är alltid att eftersträva. Förutom att ha på sig scoutskjorta och halsduk med sölja ska du även tänka på att:

• Det passar bäst med mörka (svarta eller blåa) byxor eller kjol till scoutdräkten
  • Skjortan ska vara välstruken och nedstoppad i linningen
  • Halsduken ska vara ordentligt rullad och prydligt läggas under kragen, en liten triangel av halsduken kan sticka ut baktill
  • Vid varmt väder kan långärmade scoutskjortor rullas upp till ungefär tre fingrar ovanför armbågen
  • Du kan ha på dig kårtröjan ovanför skjortan, det är då snyggt om kragen och halsduken läggs utanpå tröjan (gäller nya kårtröjan)
  • Halsdukens ändar bör ej knytas ihop
  • Söljan dras upp så långt som möjligt

Märkesplacering

På scoutskjortans högra ärm sätts Sverige-, Europa- och världsförbundsmärket i en cirkel. Under dessa fästs märken från läger, hajker och andra arrangemang. På skjortans vänstra ärm sätts Älvsjö scoutkår-märket, distriktsmärket tillsammans med intresse- och bevismärken.

På skjortans framsida fästs också vissa märken. På de högra ficklocket syr du fast ditt patrull- och avdelningsmärke om du har sådana, och på det vänstra ficklocket märken från de utbildningar och kurser du deltagit på. Över detta ficklock placeras också eventuella förtjänstmärken.

Halsduken

Att rulla scouthalsduken ordentligt är något nya scouter kan ha problem med. Utan rätt teknik blir halsduken jättetjock, och man kan inte få den igenom söljan, vilket är varken snyggt eller praktiskt. Ett sätt att klara sig från detta är att vara väldigt noggrann när man rullar halsduken, men ett mycket lättare sätt är att ta hjälp av en kompis! Det behövs minst fyra armar för att kunna rulla halsduk på det här sättet, men det blir nästan alltid bra.

Börja med att stryka halsduken så du blir av med alla veck. Be sen en kompis att hålla halsduken med de blåa ränderna nedåt. Mellan tänderna håller man den bakre flärpen (som sticker ut på ryggen när du har halsduken på dig), och de övriga halsdukshörnen hålls i utsträckta händer. Sträck halsduken ordentligt, och så är det bara att börja rulla. Den som sträcker halsduken får följa med och släppa efter medan rullningen sker. Jämna till då och då med utåtriktade rörelser.

Älvsjö scoutkårs halsduk är vit med två blåa kantband och ska bäras på kårens arrangemang och läger. På internationella läger kåren själva inte arrangerar kan det ibland krävas att sveriehalsduken bärs, den är svart med ett gult kantband med scouternas logga på.

Halsduken träs genom söljan som dras upp så högt som möjligt utan att skapa obehag. Den bör inte bäras längst ned på halsduken.