Utrustningslista

Utrustningslistan nedan är en bra utgångspunkt för olika typer av äventyr. Eftersom listan genereras automatiskt behöver du ibland själv anpassa vissa mängder efter ålder och dina egna förutsättningar. Du kan också välja att skicka utrustningslistan via e-post till dig själv eller någon annan.

Längre ner på sidan hittar du många bra tips och vad som är klokt att tänka på när du packar. Fråga gärna din ledare om du har några frågor om utrustning eller packning!

Att tänka på

Scouting bedriver vi oftast utomhus. Vi behöver ingen speciellt dyr utrustning, men det bra att tänka på att allt blir mycket roligare om man har bra saker. Vi ska kunna vara ute i regn, kyla, lera och slask. Här kommer därför några rekommendationer som kan vara bra att tänkta på.

Packning

Om du ska bära långt är det viktigt med en ryggsäck du själv kan bära och är korrekt inställd efter din rygg. Tunga saker ska packas högt upp nära ryggen för att undvika bakåtvikt, men saker du kan behöva packa upp snabbt eller ofta som regnkläder och matsaker packas med fördel lättåtkomligt. Packa alltid din väska själv så att du vet vad du har med dig och var allting finns. Yngre scouter behöver ofta inte bära lika långt eller tungt som de äldre, men fråga din ledare vad som gäller för just ert läger eller er hajk.

Ryggsäck

Scouterna ska alltid kunna bära hela sin packning. Spårare och Upptäckare bär framför allt packning till och från lägerplatser ifrån parkeringar, vilket ibland kan handla om någon km. Äventyrare och Utmanare bär oftast längre sträckor.

Eftersom barnen växer är det bra att ha en ryggsäck med justerbart bärsystem så att det passar scoutens rygg. Ryggsäcken ska även ha ett ordentligt avbärarbälte. Ryggsäcken bör vara större än 40 liter. Det kan vara bra att tänka på att Äventyrare behöver ha ryggsäckar på 55-65 liter. Ryggsäckar som är för små har oftare en tendens att gå sönder i spännen etc. då de måste packas till bristningsgränsen. Det är även bra att förse den med extra packremmar och packsäckar. Går lätt att sy själv och fungerar betydligt bättre än plastpåsar.

Sovsäck

Upptäckare sover under höst och vår i stugor, under sommaren i tält och sista året i vindskydd.  Även på sommarläger kan det ibland bli rejält kyligt, ibland ned mot 5 grader. Tänk på att det är säckens komforttemperatur som räknas, så den bör gärna ligga i intervallet 0-5 plusgrader. Sovsäcken bör vara en syntetsäck, då de är betydligt tåligare mot väta än dunsovsäckar. Sovsäcken ska helst inte förvaras nedpackad mellan läger, då det försämrar den isolerande förmågan. Komplettera gärna med ett sovsäckslakan för att hålla sovsäcken fräschare och varmare. Även skönt på sommaren då det faktiskt ibland kan vara riktigt varmt.

Liggunderlag

Vi rekommenderar ett icke uppblåsbart liggunderlag av mellanprisklass. De är billigare och tåligare än uppblåsbara. De är också lätta att skära av så att man slipper att ha ett liggunderlag som är onödigt långt och stort.

Skor

Skorna ska vara rejäla och stadiga och ha snörning. Kängor är inte nödvändigt, men sneakers är inte lämpliga. Vintertid är det viktigt att fötterna klarar av att vara varma i några timmar. Ett par stövlar med klack som givetvis är täta är bra att ha, men de är oftast inte lämpliga att vandra i, men nödvändiga vid regn och på läger. Stövlar blir ofta också väldigt kalla vintertid. Vid vandring rekommenderas strumpor av ull eller syntet starkt framför bomull.

Kniv

Prisvärda knivar finns om man söker efter scoutkniv. De ska helst vara något mindre och ha en ordentlig parerstång på ovan- och undersidan av skaftet. En populär kniv är Moraknivs modell ”Scout”, denna och likvärdiga knivar finns i butiker som XXL och Clas Ohlsson.

Övrigt

Tänk på att barnen hellre ska ha slitvänliga brukskläder än dyra märkeskläder. I scouterna vill vi obehindrat kunna röra sig utomhus. Det blir en del krypande och eldande vilket kan vara känsligt för en del kläder. Speciellt jackor kan efter en del möten lukta ganska mycket rök och kanske då inte är jättepopulär att ha till skolan dagen efter. Om du saknar någon utrustning kan man ibland låna, fråga din ledare!