Julmarknadsgruppens roll är främst administrativ. De ska se till att alla saker genomförs i tid enl. tidsplaneringen och att alla föräldrar och butiker som skänkt saker efter julmarknaden får tackkort och tackmiddag.
Allmän information
- Julmarknaden är öppen mellan 11 och 15 lördagen i första advent-helgen.
- Insamlingen till loppmarknaden håller på de tre helgerna före julmarknaden (från vecka 45) och kräver att Lillan fylls med saker.
- Flyttkartongerna som används för att transportera loppisprylarna till skolan används år efter år och det är därför viktigt att de kommer tillbaka!
- På måndagen i jumarknads-veckan ska skyltar sättas upp på stora vägar omkring skolan som tas ner när marknaden är klar.
- Alla som arbetar på marknaden ska ha en tomteluva på huvudet för att besökare ska känna igen oss.
- Det är mycket folk som vill in innan öppningstid och det behövs därför två ledare som vaktar dörren en kvart innan.
- En konferencier har hand om informationen i högtalarna.
- Det är bra om det finns plastkassar till försäljning bakom diskarna. Både som förtjänst och som service.
- Man kan kontakta Länkarna/Myrorna eller liknande organisation för att se om de vill ta överblivet material. Dessa har tidigare varit negativt inställda.
- En tomte, dekorationer och julmusik förhöjer alltid stämningen.
- En växelkassa behövs.
Reklam
Distrikt: Långbro, Långsjö/Herrängen och Nya Solberga (lägenheterna vid Älvsjö station).
Ungefär 4400 hushåll. Det trycks fler för att ha en överkapacitet.
Reklamlappar
A5, 170 g/m2, halvmatt, enkelsidig (4×0)
Antal lappar per gång
2019 – 5000 lappar per gång (det var billigare än 3500) Onlineprinters.se (total kostnad 1774 kr)
2017 – 5000 lappar per gång (det var billigare än 3500) Onlineprinters.se
2016 – 3500 lappar per gång www.printer.se (total kostnad 4000 kr)
2015 – 4500 lappar per gång (för mycket) Ineko Lena Cyan – 010-2122122 / 070-927 84 86 lena.cyan@ineko.se (total kostnad 6200 kr)
2005 – 5000 lappar per gång
2006 – 5500 lappar per gång
2007 – 5500 lappar per gång
2008 – 5500 lappar per gång
Föräldrarlappar
Vikta A4, så att det blir A5. 90 g/m2
www.onlineprinters.se
Antal lappar per gång
Beror på antalet scouter.
2019 – 500 st (kostnad 573 kr)
2015 – 300 st
Skolan
Vi har tillgång till aulan och ljushallen, samt kan hämta bord i klassrummen. Hemkunskapen måste vi fråga om speciellt (brukar inte vara några problem) och klassrummen kan enbart användas till att hämta bord.
Se kontaktlistan för kontaktuppgifter.
Kostnad
2019 – 3000 kr inklusive avlarmning för skolan (anette.gustafsson@edu.
2018 – 3000 kr inklusive avlarmning för skolan, 0 för aulan.
2017 – 4000 kr inklusive avlarmning
2016 – 4000 kr inklusive avlarmning
2015 – 4000 kr inklusive avlarmning
2014 – 300 kr/timme + 1500 i avlarmningsavgift
2008 – 1500 kr + moms
2007 – 1500 kr + moms
2006 – 1500 kr + moms
2005 – 1500 kr + moms
2002 – 800 kr
2001 – 0 kr
2000 – 0 kr
Marknadsbord
Vi har egna bord från 2013. Det är två längor med 3 bord i varje.
Musikanläggning
2019 – Mats Wiberg har inte kvar den.
2015 Vi har lånat från Mats Wiberg 070-8813965
Container
2017 + 2018 + 2019
Anso på Hedenhös. Hon arbetar på containerföretag.
annso74@gmail.com
Vi beställer största täckta containern (25 m3) för att vara säker på att få plats med allt, samt att kunna låsa (med buntband) så inga barn klättrar in.
Köra loppisprylar till skolan
Tidigare har vi haft tillgång till en lastbil, men nu förtiden kör vi med flera släp
PR
All PR är önskvärd. Kontakta lokal- och inrikestidningar, TV och radio. De har kanske lite plats för oss…
Mail till kårens ledare
Insamling av loppisprylar
“Kära ledarkollegor!
Julmarknaden närmar sig och därmed det traditionella insamlandet av loppisprylar, till allas stora glädje och lycka! Detta innebär två saker: för det första att Lillan efter hand kommer att överfyllas av pinaler och för det andra att det under era avdelningsmöten kommer att komma privatpersoner som vill skänka prylar. Ta väl hand om dessa vänliga människor och hänvisa de till Lillan med deras skänkta gods. Då gör ni kåren en god gärning! Förra året fick vi in stora mängder loppisprylar och i år tänker vi slå den noteringen!
Vänliga hälsningar och tack för hjälpen!
Loppisprylhämtningsansvarig”
Information till kåren
“Lördagen den 29:e november är det återigen julmarknad. Det är julmarknaden som gjort att vi kan bygga om, och som gör att vi kan slutföra vår ombyggnad, så vi har en viktig marknad framför oss!
Med detta mail vill julmarknadsgeneralerna informera vad som kommer hända och vad som är ändrat i år.
Först och främst behövs hjälp med bemanning:
#Informationsdisk (2 personer)
#Loppis (1 ansvarig)
#Böcker (1 ansvarig)
Kontakta generalerna eller mig om du känner dig manad eller har någon idé.
Vi behöver också hjälp med:
#att gå runt till företagen i Älvsjö och be dem skänka vinster till våra lotterier.
#släp till fredagen den 28:e och lördagen den 29:e
Reklamlappar har delats ut vecka 43 (Snapphanarna) och vecka 45 (Kråkfåglarna).
Hämtning av saker till loppisen kommer ske vecka 46-48 av seniorerna.
Junior ska ha föräldrar under varje vecka 45-47 som sorterar loppisprylar. Sortering sker under ordinarie mötestid och minst en ledare bör vara med. Sortering sker enligt vissa kategorier som har satts upp i Lillan. Stapla kartongerna så högt som möjligt så att vi får plats med allt! Lillan kommer vara blockerad under denna tid.
Avdelningarna kommer i få göra det de gjorde förra året. Avstämmning under vecka 47.
Lapp till föräldrar ska delas ut under vecka 46 (eller måndag vecka 47 för måndagsgängen). Lappen finns i ledarrummet/vid kopiatorn eller kan hämtas på hemsidan.
Under fredagen 28:e klockan 18.00-21.00 förbereder vi som vanligt. Samling vid Johan Skytteskolan, förutom för utmanare som ansvarar för att loppisprylarna kommer till skolan (samling i Bygget).
Infodisken kommer som vanligt vara ansvariga för:
Bröd- och bull-inlämning
Material (förbrukning)
Föräldrar
Info (om grenar, scouting)
Lotter
Tomteluvor
Bildspel från sommaren
Transport
Namnskyltar
Konfrancier
Utvärdering
Röda kårtröjor (till ansvariga på marknaden)
m.m.
1:a års och 2:a års utmanare kommer att planera och sköta Cafét medan 3:e års utmanare kommer vara i loppisen samt planera samt ordna middagen efter julmarknaden.
Alla är välkomna till Bygget klockan 18.00 på lördagen för att äta tackmiddag (för allt slit), utvärdera och få reda på ett preliminärt resultat av årets julmarknad.
När marknaden stänger klockan 15.00 hjälps vi åt med att stänga, bära ut och städa så att vi alla kan komma hem!
Har ni några frågor/funderingar/förslag m.m. så är ni välkomna att höra av er: julmarknad@alvsjo.org.
/Generalerna via Brune”
Telefonlista
Vad? | Benämning | Kontaktperson | Telefon | Adress | |
Lokalen | Bokning Johan Skytteskolan | 08-50821700 | anette.gustafsson@edu. |
||
Bokning aulan | bokningen.idrott@stockholm.se | ||||
Hämta böcker efter | Fruängens bokhandel | Lennart | 08-979111 | ||
Lotterier | Lundgrens i Gräfsnäs | 0322-45200 | mail@lundgrens.com |
Bjärkevägen 16, Gräfsnäs 441 72 Sollebrunn |
Tidsplanering
Utse julmarknadsgrupp | början/slutet av sommaren | |
Boka skola | sept/okt | |
Trycka lapp 1 (att vi hämtar) och 2 (inbjudan till marknaden) | okt | |
Reklamutdelning 1 | Äventyrarna | 3-5 veckor innan marknaden |
Kontakta alla som ska vara med | slut okt | |
Meddela avdelningarna vad de ska göra (INFOMÖTE) | slutet oktober | |
Sätta upp reklamskylt på fasaden | början av nov | |
Lapp till föräldrar på vad som ska bakas och vad de kan hjälpa till med | nov | |
Reklamutdelning 2 | Äventyrarna | 2-3 veckor innan marknaden |
Köpa vinster + lottringar | nov | |
Kontakta organisationer som hämtar överblivet | nov | |
Boka container | nov | |
Hämta loppisprylar | Utmanare | nov |
Stöpa ljus | Kim Lindskog | nov |
Infomail till kåren (uppdatering hur långt det kommit samt inforamtion så att de som inte varit med tidigare vet vad som händer) | början av nov | |
“Boka” ljudanläggning | nov | |
Prata med konferencier | nov | |
Meddela folk om tackmiddag | mitt nov | |
Beställa + ordna middag | 3:e års utmanare | sluter nov |
Tigga vinster till lotterier | slut nov | |
Göra i ordning i julmarknadsförådet efter marknaden | Efter marknaden |
Skyltar
Informationen
Bröd lämnas här
Stöd Bygget
Information, vi vet nästan allat
Scouter, lämna kläder + väskor m.m. här
Information om respektive gren
Information, fråga oss… Vi vet
Beställ kårtröja här! Stl XXS-SSL. Prova nu, betala vid leverans
Aktiviteter
Glögg och pepparkakor
Personliga pepparkakor. Stora 40:-, små 5:-
Personliga pepparkakor dekoreras här. 40/10 kr
10 i topp (till 5-kampen)
Kom och tävla. Snappys 4-kamp
Fiskdamm 15 kr
Varma mackor 15 kr
Varma mackor 20 kr
Knep och knåp
Miniors julgodis
Julgodis
Rotmos + julkorv (3 st)
Chokladhjul
Peka rätt
Hemstöpta ljus
Blommor
Hantverk
Hembakat bröd
Cafeterian
Filmvisning
Julpynt
Tomteverkstad
Lekrum
Julklappslotteri
Skänktombela
Ansiktsmålning. Stor 20:-/små 15:-
Loppisen
Allt säljes i befintligt skick (2 st)
Prydnassaker
Porslin
Leksaker
Husgeråd
Textil
Elektronik
Sport
Böcker
Möbler
Förslag på förbättringar
En ”pool” för scouter/föräldrar som inte vet vad de kan göra.
Mer sladdar till elektronik
Trevligare entré
Mer saker att sitta på
Fler våffeljärn
Materielbord
Dricka bakom diskarna
Brödbackar till böckerna
Inf. till arbetande föräldrar och nya ledare!
Utvärdering 2012
Bankomat var toppenbra
Brödet: Gärna mer matbröd att sälja. Lussebullarna slut vid ca. 14:30. Bra att vi har endast lussekatter. Lättare att sälja än andra bullar.
Vi skulle vilja veta vad olika saker/aktiviteter drar in för pengar
Vore bra med en detaljplan/skiss över vad de olika stånden ska placeras på fredagen.
Loppisen: Släng trasiga saker redan i Bygget
Vore bra med en ansvarig för Loppisen som är vuxen och kan ta ordentligt betalt. Vore dessutom bra om vi kunde hitta någon som är duktig på antikviteter och som kan titta igenom vad vi fått in. Så vi tar rätt betalt för saker med ett värde!
Städpatrull som kommer kl. 15:00 för att städa. Ex. 2-3 föräldrar från varje avdelning.
INFO-disken = BRA!
Sången-Toppen!
Ljudet bra
[bifogade-filer]