Man kan gott säga att scouting började som ett socialt projekt med en brittisk hjälte i huvudrollen. 1907 samlade Robert Baden Powell (BP) 21 pojkar från olika samhällsklasser till det första scoutlägret, på Brownsea Island utanför Englands sydkust. Ett spännande program, primitiv matlagning och lägerliv, lek och lägerbål – allt utifrån samarbetet i de fyra patrullerna – gjorde lägret till en succé. Föreläsningar och skrifter av BP, samt boken Scouting for boys, spred scouting som en löpeld över England och världen.

1910 fanns ca 110 000 scouter enbart i England. Stenen var i rullning. Flickorna ville också vara med och så blev det, även om många menade att det var opassande för den tidens väluppfostrade flickor. När BP och hans fru Olave tog ledningen blev det riktig fart. 1909 fick scouting fäste i Sverige genom Ebbe Lieberath och 1912 bildades Sveriges Scoutförbund. Emmy Grén-Broberg, kallad Bro, blev ledare för de första flickscouterna och Sveriges Flickors Scoutförbund bildades 1913. Genom samgående startade Svenska Scoutförbundet 1961, med Bengt Junker och Märta Norrman i ledningen. Andra kända profiler är t ex Folke och Estelle Bernadotte. År 2007 firar scouting 100 års jubileum och då ordnas en världsjamboree i England, inte långt från Brownsea Island där det första scoutlägret någonsin ägde rum. De engelska scouterna som arrangerar lägret hoppas att det ska komma hela 40 000 scouter från hela världen. Något som skulle göra det till ett av de största scoutlägren någonsin. Det absolut största lägret genom tiderna var den tredje världsjamboreen i Arrow Park, England, där det samlades otroliga 50 000 scouter från 69 länder.