cropped-20200731_121511.jpg

Den försvunna diamanten.
Läger för Steklarna, Hedenhös, Grodorna och Baggarna 17-20 juni 23

I sommar ger vi oss ut på äventyr genom öken och djungel på den avlägsna kontinenten Vässarö, för att leta efter den försvunna diamanten. Vi räknar med att få lösa svåra utmaningar och kluriga uppdrag – kanske stöter vi också på en och annan rövare under vår jakt!

Om lägerplatsen

Lägret hålls på Vässarö som ägs av Stockholms Scoutdistrikt och ligger i Öregrunds skärgård i Uppland. Vi bor utomhus i stora tält och lagar all mat ute. På ön finns många olika aktiviteter vi kommer få pröva på så som kanoter, segling, äventyr m.m. Läs mer om Vässarö här: www.vassaro.se

OBS! Från och med 2020 är Vässarö kontantfritt. De tar emot Swish eller kort i kiosken. Vi önskar att barnen inte har med sig mobiltelefoner så att de inte ringer hem utan ledarnas vetskap och därför är Swish inget alternativ för barnen. Vässarö har tips om hur man skaffar bankkort till barnen. Vi rekommenderar max 100 kr i godispeng under lägret.

Lägeravgift och kostnad

Lägret är lördag 17 juni till tisdag 20 juni

Spårarscout: 1700 kr
Ledare: 0 kr
Förälder: 1000 kr
Syskon 3-7 år: 1000 kr
Utmanarledare: 1000 kr

I samband med att anmälan stänger 30 april ska även lägeravgiften vara betald till kårens lägerkonto 92 42 11-6 (Plusgiro).
Har man frågor kring avgiften kontakta kårstyrelsen. Om behov av reducerad avgift sök hos Scouternas stödfond. Ingen scout ska behöva avstå ett läger på grund av avgiften.
OBS!
Vid betalning efter sista betalningsdatum  30 april tillkommer en avgift på 200 kronor

Anmälan görs i Scoutnet via denna länk

1. Som scout loggar man in med sitt medlemsnummer eller sitt personnummer (12 siffror) som användarnamn. Begär ett nytt lösenord (om du inte vet vilket du har förstås). Lösenordet skickas till den mailadress som finns registrerat i Scoutnet. Får du inte något lösenord är det fel mailadress. Kontakta din avdelningsledare eller skicka ett mail till Kim och ange vilken mailadress du vill ha skickat till.
  2. Förälder eller syskon som vill åka med på lägret väljer att logga in som ”Ny extern användare: Enskild deltagare”
    (Se först till att Scoutnet inte är öppet på någon flik)

Föräldramedverkan

Vi ser gärna att föräldrar är med på lägret som stöd både till scouter och ledare. Tänk på att inte åka hem under lägrets gång. Det skapar alltid oro hos scouterna, både för ditt eget barn och de andra. Småsyskon får vara med, men lägret är planerat för scouterna.

Alla som är över 18 år måste visa upp ett registerutdrag från polisen före lägret. Beställs här. När du fått det skickar du ett mail till Kim så kommer vi överens om hur det ska visas upp.
Vi rekommenderar också webbutbildningen Trygga möten.

Resa

Vi kommer åka med abonnerade bussar från och till Älvsjö. Bussen åker till Strömsviken vid Ellan. Från Strömviken åker vi båt ca 15 minuter ut till Vässarölägret.

Materielvård – efter lägret

Efter en vecka utomhus behöver vi ta hand om det material vi använt under lägret. Det betyder att grytor ska diskas och tält ska tas omhand.
Datum för detta meddelas av ledarna.

Utrustningslista

Inför lägret är det bra att redan nu titta på utrustningslistan. Utöver sådant som kläder och hygienartiklar behöver scouterna ha med sig en matuppsättning (tallrik, bestick, kåsa, disktrasa) samt liggunderlag och sovsäck. Vi sover i gemensamma tält om ca 5-6 personer.

Hoppas vi ses i sommar!

Scouthälsningar från alla oss ledare i Älvsjö Scoutkår