hero_arrgh_karta

Sälarnas läger på Gladö, 16-19 juni

Ett antal sjörövare har kapsejsat och intagit udden vid Kvarnsjön. De är lite skygga, de vill ju inte att andra ska hitta dem och stjäla deras skattkista. Samtidigt är de nyfikna och kan dyka upp när du minst anar det. Tyvärr är de inga landkrabbor och borde vara på sjön istället. Om du vill slippa deras upptåg kommer vi behöva hjälp dem och visa hur man sover i en skog, hitta ätbar mat och lära dem surra ihop ett nytt flytande skepp.

Men var aktsam de är lite tjuvaktiga och just godis är det speciellt glada att knycka. En och annan strumpa eller kåsa som de hittar kan också försvinna. Frågan är om de kommer dela med sig av sin skatt om vi hjälper dem ut till sjöss innan lägret är slut.

Det här lägret är bara för scouter som går på avdelningen Sälarna i Älvsjö scoutkår och deras anhöriga.

Välkommen till ett läger med scouting, sablar och en och annan som utbrister Arrgh!

Om lägerplatsen på Gladö

I natursköna Gladö Kvarnsjöns naturreservatet ligger lägerplatsen som ägs av Huddinge socutkår. Vi kommer bland annat vara ute i skogen, bada i sjön och ha lägerbål uppe på berget.

Vi kommer bo i tält och luncherna lagas utomhus på stormkök. Platsen har utedass.

Det kommer finnas en kiosk för scouter att handla godsaker i vid ett tillfälle. Eftersom vi vill vara kontantfria behöver varje scout köpa “kuponger” som används i kiosken. Kuponger som inte används återbetalas efter lägrets slut.

Föräldramedverkan och syskon

Vi tycker det är kul om du som är förälder vill följa med och uppleva ett scoutläger. Du kommer då få hjälpa till under lägret som att tex laga mat, vara badvakt eller annat som inte kräver scoutkunskaper. Viktigt är att du är med hela lägret och inte åker hem tidigare eftersom det brukar skapa oro hos scouterna. Småsyskon får vara med, men lägret och aktiviteterna är planerade för Säl-scouterna.

Alla deltagare kommer sova i tält och det gäller såklart även dig. Du behöver ta med dig ditt eget tält och kommer få en anvisad plats. Är det många föräldrar som deltar kommer du behöva dela tält med någon annan vuxen eftersom vi har begränsad yta för tält.

Våra luncher kommer lagas på stormkök patrullvis. Du kommer få tillhöra en föräldrapatrull eller ledarpatrull. Det gör att du själv behöver kunna hantera ett stormkök. Det visar vi dig gärna om du är osäker.

Alla som är över 18 år måste visa upp ett registerutdrag från polisen före lägret. De beställer du här. När du fått det skickar du ett meddelande till Kim så kommer ni överens om hur det ska visas upp.

Vi rekommenderar också webbutbildningen Trygga möten som alla ledare har gått.

Resa

Det går att åka kommunalt till uppsamlingsplatsen, men vi strävar efter att fixa samåkning i bilar. Alla som anmäler sig kommer få uppge om de kan erbjuda skjuts till andra eller om de behöver skjuts.

Utrustningslista

Inför lägret är det bra att redan nu titta på en allmän utrustningslistan även om du kommer få en mer specifik som gäller just det här lägret och de aktiviteter vi kommer göra under dagarna. Scouterna kommer sover i gemensamma tält om ca 5-6 personer.

Materielvård – efter lägret

Efter ett antal dagar utomhus behöver vi ta hand om det material vi använt under lägret. Det betyder att tält ska hängas och diverse köksutrustningar tas omhand. Vi ledare uppskattar såklart all hjälp vi kan få med det jobbet den 19 juni. Om du har möjlighet klickar du i det i anmälningsformuläret.

Avgift

Kostnaden för deltagandet täcker mat, aktiviteter och förbrukningsmaterial som behövs för att genomföra lägret. Förälder eller medföljande syskon har lägre avgift eftersom de inte är med på alla aktiviteter.

Scout: 1400 kr
Förälder: 700 kr
Syskon: 700 kr

Ingen scout ska behöva avstå ett läger på grund av avgiften, därför kan du vid behov ansöka om reducerad avgift hos Scouternas stödfond.

Anmälan görs genom den här länken i Scoutnet.

• Som scout loggar man in med sitt medlemsnummer eller sitt personnummer (12 siffror) som användarnamn. Begär ett nytt lösenord (om du inte vet vilket du har förstås). Lösenordet skickas till den mailadress som finns registrerat i Scoutnet. Får du inte något lösenord är det fel mailadress. Kontakta din avdelningsledare eller skicka ett mail till Kim och ange vilken mailadress du vill ha skickat till.
  • Förälder eller syskon som vill åka med på lägret väljer att logga in som ”Ny extern användare: Enskild deltagare”
  • I samband med att anmälan stänger 15 april ska även lägeravgiften vara betald till kårens lägerkonto 92 42 11-6 (Plusgiro). OBS! Vid betalning efter sista betalningsdatum  15 april tillkommer en avgift på 200 kronor

Petra Dahlström (lägersamordnare), 076-777 62 21
Camilla Peterzén (matsamordnare), 070-343 61 90