gaende-scouter-fjall-host-2023-1800x1200-1

NPF i scouterna

NPF i scouterna, digital föreläsning, 24 mars kl 12-14

Föreläsningen riktar sig till dig som är ledare för Äventyrare och Utmanare. Under föreläsningen kommer du att få mer information om hur det är att vara ung med NPF. Fokus kommer att ligga på att både förstå vad NPF är men också du kan bemöta och lägga upp scoutverksamheten så den blir tillgänglig för alla.

Föreläsare är en pedagog hos Attention som har scouterfarenhet. Föreläsningen kommer vara utformad och anpassad utefter de förutsättningar som vi ledare i scouterna möter.

• Vad ingår i begreppet NPF – definitioner och kännetecken vid olika diagnoser
  • Vad de olika NPF-diagnoserna innebär i form av kognitiva utmaningar men även styrkor
  • Hur kan svårigheterna visa sig i vardagen med riktade exempel mot scouting
  • Genomgång kring krav och stresskänslighet
  • Kortfattat kring bemötande, förhållningssätt och kommunikationsstrategier vid NPF med
    inriktning mot scouting
  • Möjlighet att ställa frågor till föreläsaren under föreläsningen

Du förväntas sitta vid en egen skärm med kamera och ljud. Sitt gärna avskilt. Det digitala rummet öppnas upp 11.45 (15 minuter innan föreläsningen startar).

Anmälan

Ledare och funktionärer från Älvsjö och Västertorp  scoutkår kan anmäla sig till föreläsningen. De ledare som arbetar med åldersgruppen 12-17 år har företräde till platserna. I mån av plats fyller vi på med ledare  på övriga grenar och funktionärer, då använder vi först till kvar-principen..

Anmäl dig senast 15 mars genom den här länken.