Matlagning lager (2)

Den hemlighetsfulla ön, period 1
Lägerinformation för Äventyrarscouterna

Sedan urminnes tider har Vässarö varit fylld av legender, mystiska ting och magiska väsen. När Scouterna tog över Vässarö 1943
stängdes porten till det förflutna. Nästa sommar ska den åter öppnas. Kom och hjälp oss skriva ett nytt kapitel i historien om Vässarö.
Tiden är kommen – tillsammans ska vi avslöja Vässarös hemlighet.

Varmt välkomna till sommarens stora händelse, scoutlägret “Den hemlighetsfulla ön”. I år är det ett så kallat distriktsläger där scoutkårer från hela Stockholm (med omnejd) är på läger samtidigt. Vi kommer bo för oss själva men har möjlighet att visa våra scouter hur många vi kan vara. Vem vill inte uppleva ett lägerbål med 1000 personer? Nedan finner ni information om vad och hur lägret går till.

Den hemlighetsfulla ön

Om lägerplatsen

Lägret hålls på Vässarö som ägs av Stockholms Scoutdistrikt och ligger i Öregrunds skärgård i Uppland. Vi bor utomhus i stora tält och lagar all mat ute. På ön finns många olika aktiviteter vi kommer få pröva på så som kanoter, segling, äventyrsspår m.m. Läs mer om Vässarö här: www.vassaro.se

OBS! Från i med 2020 är Vässarö kontantfritt. De tar emot Swish eller kort i kiosken. Vässarö har tips om hur man skaffar bankkort  om scouten inte har Swish. Detta för att kunna handla i Markan = Kiosken på Vässarö.

Lägerperiod och kostnad

1. 26 juli -4 augusti, Marklöparna och Kråkfåglarna , kostnad 3 200kr
  2. 27 – 4 augusti, Snapphanarna och Eldfåglarna , kostnad 3 000 kr

I samband med att anmälan stänger 10 mars ska även lägeravgiften vara betald till kårens lägerkonto 92 42 11-6 (Plusgiro).
Har man frågor kring avgiften kontakta kårstyrelsen. Om behov av reducerad avgift sök hos Scouternas stödfond. Ingen scout ska behöva avstå ett läger på grund av avgiften.

OBS!
Vid betalning efter sista betalningsdatum  10 mars tillkommer en avgift på 200 kronor. .

görs via Scoutnet. Klicka på rätt period ovan.

Som scout och ledare loggar du in med ditt personnummer (12 siffror) eller ditt medlemsnummer som användarnamn. Begär ett nytt lösenord (om du inte vet det förstås). Det skickas till den mailadress som finns registrerad i Scoutnet. Får du inget mail är det fel adress registrerad. Skicka då ett meddelande till Kim och meddela vilken mailadress du vill ha.

Resa

Vi kommer åka med abonnerade bussar från och till Älvsjö. Bussen åker till Strömsviken vid Ellan. Från Strömviken åker vi båt ca 15 minuter ut till Vässarölägret.

Utrustningslista

Inför lägret är det bra att redan nu titta på utrustningslistan. Utöver sådant som kläder och hygienartiklar behöver scouterna ha med sig en matuppsättning (tallrik, bestick, kåsa, disktrasa) samt liggunderlag och sovsäck. Vi sover i gemensamma tält om ca 5-6 personer.

Hoppas vi ses i sommar!

Scouthälsningar från alla oss ledare i Älvsjö Scoutkår