Atlantis, på tisdag börjar äventyret!

Nu är det bara några dagar kvar innan det bär av till Vässarö och vårt läger Atlantis, som består av två lägerbyar. Temat för lägret är Atlantis, ur grekisk mytologi. Kul om man tar med sig utklädning i grekisk anda; lagerkransar, lakan mm. Vi kommer att vara 70 scouter, 17 ledare och assistenter samt 6 föräldrar som deltar. Scouterna och ledarna kommer att bo i två lägerbyar. En by med avdelningarna Skaldjuren och Valarna, en med avdelningarna Stimmet och Sälarna. Alla programpass kommer att ske per lägerby.

Här kommer viktig information inför avfärd och lägervistelse

EXTRA VIKTIGT PGA CORONA-PANDEMIN

Det är scoutledarnas ansvar att vi i samband med lägret följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer (läs direktiv). Det innebär att förälder ska, innan ombordstigning på bussarna alternativt innan deltagande på lägret börjar, kunna intyga och säga Nej på följande:

Mitt barn har senaste veckan haft:

• Feber (tempen måste ha tagits)
  • Förkylningssymptom (nysningar, snuva eller ont i halsen)
  • Besvär från lungorna (hosta, ffa torrhosta, besvär med andningen)
  • Led- eller muskelvärk
  • Allmän sjukdomskänsla (trött, matt, energibrist)
  • Örontemp idag: _________

Om örontemperatur över 37,7 vid kontroll eller svaret är ”Ja” på något av ovanstående symptom måste scouten avstå från lägervistelse tills två dagar med symptomfrihet, enligt Folkhälsomyndighetens direktiv 2020-05-18. Det är extra viktigt att en förälder är tillgänglig per telefon under hela lägervistelsen och snabbt kan komma till Vässarö och hämta sitt barn i händelse av akut insjuknande på lägret. För allmänna hygienföreskrifter gå till följande länk:. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

AVRESA OCH HEMRESA

Avresa från Bygget 11 augusti:

Vi åker från scoutlokalen Bygget på tisdagsmorgonen den 11 augusti och resan kommer ta några timmar innan vi är framme på Vässarö. Ingen lunch kommer att serveras på tisdagen. Det är därför viktigt att ta med en rejäl lunchmatsäck och vatten att dricka i ett separat handbagage som man kan ha med sig på bussen.

Observera att det är olika samlingstider beroende på vilken avdelning man tillhör:

Samling 08:30 för avdelningarna Skaldjuren och Valarna vid Bygget för upprop och hälsokontroll. Bussarna avgår 09:00.

Samling 09:00 för avdelningarna Stimmet och Sälarna vid Bygget för upprop och hälsokontroll. Bussarna avgår 09:30.

Hemresa från Vässarö 15 augusti, ny tid

Vi åker från Vässarö kl. 10.30 den 15 augusti. Bussarna kommer att gå från Ellan kl.11.30, observera ny tid. Beräknad ankomst till scoutlokalen Bygget på är kl ca 14.30 lördagen den 15 augusti, observera ny tid.

MOBILFRITT

Atlantis är ett mobilfritt läger för scouterna. Om scouten av någon anledning behöver ringa hem, har ledarna mobiler som går att använda. Om föräldrar behöver få kontakt finns ledarnas kontaktuppgifter på lägret i slutet av detta brev.

VÄSSARÖ

På Vässarö finns det ”Markan”, en kiosk, där man kan köpa godis och även T-shirts mm. Från i med 2020 är Vässarö kontantfritt. De tar emot kort i kiosken. Tips om hur man skaffar bankkort till barnen  (https://vassaro.se/lager/scoutlager/) finns på Vässarös hemsida. Vi rekommenderar max 200 kr i godispeng under lägret.

PACKNING

Temat för lägret är Atlantis ur grekisk mytologi. Kul om man tar med sig utklädning i grekisk anda; lagerkransar, lakan mm. Det är viktigt att scouten själv packar så att hen vet vilka saker som är med och var de ligger. Tänk särskilt på att ha regnkläder, extra skor och ett varmt ombyte med. Här nedan är länk till en dynamisk packlista:

KONTAKTUPPGIFTER TILL AVDELNINGARNA UNDER LÄGERTIDEN

Skaldjuren

Eva Karlfeldt, telefonnummer 070-454 69 66

Oliver Engman, telefonnummer 072-246 18 52

Valarna

Holger Arthur, telefonnummer 070-73 73 000

Monica Reimer, telefonnummer 070-752 39 09

Stimmet

Mimmi Magnusson, telefonnummer 073-670 62 23

Gustav Hagberg, telefonnummer 070-729 74 68

Sälarna

Michaela Wallin, telefonnummer 073-070 33 53

Maria Eriksson, telefonnummer 072-726 20 54

Till sist, vi ska ha kul på vårt läger! Vi ses i augusti!

Om lägret ställs in kommer alla till kåren inbetalda deltagaravgifter att återbetalas. Detsamma gäller om vi som grupp förbjuds att åka pga. myndighetsbeslut. För enskilda deltagare som blir sjuka gäller kårens ordinarie avbokningsregler, dvs. att avgifter återbetalas minus eventuella fasta administrativa avgifter. Lägeranläggningen Vässarö publicerar kontinuerligt information på https://vassaro.se/corona/ om hur Corona påverkar deras verksamhet. I kåren avser vi att följa Vässarös rekommendationer och regler för återbetalning i dessa fall, med ambitionen att ingen ska behöva betala för ett läger man inte kunnat delta i.