sten_quatrolandia_1_1

Quatrolandia 2-7 juli

För länge sedan fanns ett rike kallat

Quatrolandia

Den bestod av fyra byar som alla var placerade
runt rikets viktigaste plats. En plats som vi idag
inte riktigt vet vad den hade för uppgift och varför
den var värd att försvara och senare gömma.

Idag ser platsen ut som en vanlig samlingsyta med
en eldstad i mitten. Få vet vad det egentligen är
och vad den har för roll. Men vi vet att några få personer
har ärvt kunskapen. Om vi kan hitta dem och locka
fram deras minnen får vi veta vad som hänt och
kanske även få mysterier att lösa.

Välkommen till ett sommarläger där du tillsammans
med de andra Upptäckaravdelningar kommer
få bygga upp en by, laga mat, gå på utfärd, bada
och en massa annat skoj.

Lägerplatsen Påta i Åkersberga

I natursköna Domaruddens naturreservatet ligger lägerplatsen vid sjön Drängsjön. På de stora ängarna kommer vi ha våra tältbyar och programaktiviteter. Scouterna kommer sover i gemensamma tält om ca 5-6 personer och laga lunch på stormkök.

Påta har utedass, en badplats med brygga och en vedeldad bastu.

Adress till lägerplatsen är Dommaruddsvägen 44, 184 91 Åkersberg

Resa

Äventyret börjar redan när scouterna åker den hyrda bussarna från Bygget. Sista biten till lägret kommer scouterna vandra med sin packning.

Hemresan blir på samma sätt fast i omvänd ordning -gå med packning sedan buss till Bygget.

Materielvård – efter lägret

Efter ett antal dagar utomhus behöver vi ta hand om det material vi använt under lägret. Det betyder att tält ska hängas och diverse köksutrustningar tas omhand. Vi ledare uppskattar såklart all hjälp vi kan få med det jobbet den 7 juli och 10 juli. Om du har möjlighet klickar du i det i anmälningsformuläret.

Föräldramedverkan & syskon

Förälder som följa med på lägret kommer  få hjälpa till med tex laga mat, vara badvakt eller annat som inte kräver scoutkunskaper.

Syskon får vara med, men lägret och aktiviteterna är planerade för Upptäckar-scouter. Vi räknar alltså med att du som förälder kommer göra de uppgifter du blir tilldelad. Det går före att passa ev medföljande syskon.

Du behöver ta med dig ditt eget tält och kommer få en anvisad plats. Är det många föräldrar som deltar kommer du behöva dela tält med någon annan vuxen eftersom vi har begränsad yta för tält.

Våra luncher kommer lagas på stormkök patrullvis. Du kommer tillhöra en föräldrapatrull eller ledarpatrull. Det gör att du själv behöver kunna hantera ett stormkök. Det visar vi dig gärna om du är osäker.

Alla som är över 18 år måste visa upp ett registerutdrag från polisen före lägret. De beställer du här. När du fått det skickar du ett meddelande till Kim så kommer ni överens om hur det ska visas upp.

Vi rekommenderar också webbutbildningen Trygga möten som alla ledare har gått.

Den 2 juni kan du komma på vårt föräldra- och ledarmöte som bara kommer handla om sommarlägret.

Avgift & anmälan

Kostnaden för deltagandet täcker mat, aktiviteter och förbrukningsmaterial som behövs för att genomföra lägret. Förälder eller medföljande syskon har lägre avgift eftersom de inte är med på alla aktiviteter.

Upptäckarscout: 2 300 kr
Förälder: 1 300 kr
Syskon: 1 300 kr

Ingen scout ska behöva avstå ett läger på grund av avgiften, därför kan du vid behov ansöka om reducerad avgift hos Scouternas stödfon

Anmälan görs i Scoutnet senast 25 mars. Och avgiften ska vara inbetald senast 9 april.

• Som scout loggar man in med sitt medlemsnummer eller sitt personnummer (12 siffror) som användarnamn. Begär ett nytt lösenord (om du inte vet vilket du har förstås). Lösenordet skickas till den mailadress som finns registrerat i Scoutnet. Får du inte något lösenord är det fel mailadress i Scoutnet. Kontakta din avdelningsledare eller skicka ett mail till Kim och ange vilken mailadress du vill ha skickat till.
  • Förälder eller syskon som vill åka med på lägret väljer att logga in som ”Ny extern användare: Enskild deltagare”
  • Lägeravgiften ska vara betald till kårens lägerkonto 92 42 11-6 (Plusgiro) eller Swish 123 178 30 75 senast 9 april.
    Vid betalning skriv först koden för lägret, PÅTA och därefter deltagarens namn. En betalning per deltagare tack!
    OBS! Vid betalning efter sista betalningsdatum tillkommer en avgift på 200 kronor.