Information från valberedningen

15 april, 2024 av Jonas Brunemalm
En skog i tätt dimma

Läs dokumentet

Hej alla scouter och ledare i Älvsjö Scoutkår, nu är det dags att kandidera eller nominera!

Scoutåret närmar sig sitt slut och i Älvsjö Scoutkår slutar verksamhetsåret direkt efter sommaren.

Så tidigt på hösten har vi årsmöte.

Då skall vi i kåren också välja en styrelse för nästa verksamhetsår.

Vad är en Kårstyrelse för något, bara en massa mossiga gamla scouter som sitter i ring och skrockar om att ”allt var bättre förr…”, eller en grupp personer som är besjälade av att göra skillnad och fortsätta utveckla Älvsjö scoutkår och dess verksamhet.

Som Ledamot i kårstyrelsen företräder man både sig själv, sina kompisar på t.ex. avdelningen, men också hela kåren och alla dess medlemmar.

Man har ett uppdrag att förvalta kåren, sköta ekonomin, sköta demokratin och information i kåren samt att verka för hela kåren men också att titta in i framtiden och jobba med utveckling av kåren efter behoven idag och de behov vi ser i framtiden.

En kravprofil skulle kunna se ut så här (man behöver inte ha alla dessa egenskaper men man bör ha minst någon av dem)

– Handlingskraft
– Engagemang – Vilja att göra något för kåren
– Förvaltare, Ordning o reda
– Lagspelare
– Öppen för förändringar
– Respekt för rutiner o processer
– Förståelse för scouterna, ansluta sig till scoutings principer
– God kommunikatör, inom och utanför kåren
– Ansvarsfull, Ta ansvar för de man lovat göra
– Intresserad av scoutverksamheten

På stämman väljer vi ordförande och styrelseledamöter, sedan formerar sig styrelsen i roller som tex Kassör, kårsekreterare, ledamot m.m.

Vet du med dig att detta är något du skulle vilja göra eller vet du någon som skulle vara klippt och skuren för en roll i kårstyrelsen, tveka ej att kandidera eller nominera den du tänker på

Du gör det genom att maila valberedning@alvsjoscout.se. Sätt upp namn, roll och kort motivering

Vill du ha mer information om rollerna maila oss också, det finns en mer utförlig rollbeskrivning.

Vi jobbar löpande med detta men vi ser gärna att det kommit in ansökningar så fort som möjligt och helst innan sommaren, men som sagt 2 veckor innan årsmötet skall vi vara senast klara.

Har du några frågor, maila gärna till oss i valberedningen.

För Valberedningen