Parum o Magna

Myrorna är en avdelning med familjescouting. Vi riktar oss till barn under åtta år som tillsammans med en eller flera vuxna på ett roligt och lekfullt sätt får möta scouting. Det blir ett sätt att träffa nya kompisar och uppleva äventyr.

Vad är familjescouting?

Familjescouting riktar sig både till barn och vuxen och här är det relationen mellan barn och vuxen som står i fokus. Barn och vuxna får gemensamma upplevelser och verksamheten ger dem ett avbrott från vardagen. Tanken är att det ska vara enkelt och kravlöst att delta i Familjescouting.

Med Familjescouting öppnar vi upp den lokala verksamheten för en helt ny målgrupp, barn under 8 år.

För att skapa en känsla av gemenskap och samhörighet bland deltagarna har Familjescouting ett tydligt symboliskt ramverk som bygger på de två björnarna Parum och Magna. Namnen är på latin och betyder just liten och stor. De två björnarna representerar gemenskapen mellan liten och stor som är en av grunderna i Familjescouting.

Så funkar det

Vi är i skogen för att vara nära till temat för vår avdelning, naturen. På ett lekfullt sätt lär sig deltagarna att vara bekväma i naturen.

Vi använder oss av scoutmetoden, men anpassar det efter den unga målgruppen.

Både barn och vuxna betalar en terminsavgift. Är du nyfiken på vad vi gör är du välkommen på ett möte för att se vad vi gör innan du betalar medlemsavgiften. Nya anmäler sig till myrorna@alvsjoscout.se så att vi vet att du kommer.

Vad vi gör

Vi har fokus på naturen. Det kan vara vilka träd som finns omkring oss, trädkull, tecken efter djur, vad man gör om man går vilse, etc.

Ett möte börjar med en ceremoni och följs sedan av lek, aktivitet 1, lek, aktivitet 2, och gemensam lättare lunch vid 11.15 (medtages själv). Det kan vara pinnbröd, korv med bröd eller liknande.

Tänk på detta

Varje barn måste ha med sig minst en vuxen, men det går bra att en vuxen har ansvar för flera barn.

Ledarna står för program och säkerhet.

Medföljande vuxna är en del av avdelningen och förväntas vara aktiva och hjälpa till att genomföra programmet. Vi gör detta tillsamman även om ledarna förbereder och planerar.

Har ni äldre syskon är de också välkomna, men programmet är anpassat för barn under 8 år.

Vi är ute i flera timmar. Ta på ordentligt med kläder!

Hitta till oss

Vi har våra möten i Kristallparken i Solberga (Sulvägen 20 A är närmsta adress).

Mötestid

Vi har möte ungefär var tredje söndag i Kristallparken 09.00-12.00.

Planerade datum för vårterminen 2024:

• 7 januari –  Välkomna till en ny termin, pulka
  • 28 januari – Nalle puh, sjukvård
  • 11 februari – Alla hjärtans dag, Alla scouters dag
  • 10 mars – Hitta vilse, Rövarspråket (RoRövovarorsospopåkoketot)
  • 24 mars – Eggsperiment
  • 21 april – St George Dagen, knopar
  • 12 maj – Mors dag, teckenspråk
  • 25-26 maj – Våravslutning med resten av kåren på Gålö. Övernattning i tält för de som vill.
  • 2 juni – Avslutning för terminen – äventyr!

Anmälan

Nya intresserade anmäler sig till myrorna@alvsjoscout.se så att vi kan förbereda program till tillräckligt många.

Vi behöver veta följande för både vuxen och barn:

• Förnamn
  • Efternamn
  • Personnummer (även de fyra sista)
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-post

myrorna@alvsjoscout.se

Swish

Sagan och Parum och Magna

Parum och Magna två björnar tillsammans ville vara,
bestämde sig för att ut på äventyr fara.
De ville ha roligt och uppleva saker,
prova att göra saker och kanske uppleva nya smaker!
Få möta många nya vänner,
oj vad många som de sedan då känner.
Glädjas ihop med allesamman,
och hålla liv i den stora flamman.
Hos familjescouterna fick de leka allihopa,
så hjälp nu till att ropa:

Rop

Hej på dig
och hej på mig!
Liten och stor tillsammans är
vad kul att vi är här!

Myrorna – Familjescouting 0-7 år